Wat is een assistentiewoning
3 juni 2025
Wat houdt een assistentiewoning in?
Een assistentiewoning geeft 65+’ers de mogelijkheid om zelfstandig te wonen, maar op een kwalitatieve en veilige manier:
- Je eigen leefruimte, keuken, slaapkamer en badkamer
- Toegang tot professionele zorgverlening
- 24/7 oproepsysteem bij nood
- Garantie op crisiszorg en revalidatie na een val
- Gemeenschappelijke bewonersruimte
Het doel van een assistentiewoning is om de oudere zo lang als het kan zelfstandig te laten wonen zonder afbreuk op de zorgen. Waarbij ze in geval van nood met een systeem een oproep kunnen doen. In een assistentiewoning is het mogelijk om zowel alleen te wonen als samen met een partner.
Assistentiewoningen biedt veel mogelijkheden voor jonge actieve 65+’ers zegt vastgoedmakelaar Faril Verbeeck van Immo Verbeeck.
Voor wie?
Deze woningen zijn geschikt voor:
- 65+’ers die op zichzelf willen blijven wonen
- Zelfstandig leven, maar wel in een sociale omgeving
- Zowel zelfstandig alleen wonen of samenwonen als koppel
- Senioren met nood aan flexibele zorg
- Ouderen die kleiner en aangepast (geen drempels) willen wonen
Verschil assistentiewoning en serviceflat
In Vlaanderen is er maar één juiste benaming: erkende assistentiewoning. Sinds 2013 gelden er enkele strenge kwaliteitsvoorwaarden om de erkenning te bekomen in Vlaanderen.
Serviceflats zijn op de meeste vlakken gelijkaardig aan een assistentiewoning: noodhulp en de mogelijkheid om zorg te krijgen. Bij een assistentiewoning is er ook ruimte voor sociale interactie door de werking van ouderen en de gemeenschappelijk ingerichte ruimten.
Wetgeving rond assistentiewoningen
Assistentiewoning hebben een vergunning nodig bij bouwen of voor een functiewijziging. Er zijn twee soorten regels voor assistentiewoningen, dit hangt af van je gemeente:
- Type 1: De gemeente bepaalt zelf de voorwaarden voor de woning
- Type 2: Er zijn vaste regels over bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen en hoe groot de appartementen moeten zijn
Voor erkenning zijn er 7 voorwaarden:
- Huisvesting voor ouderen boven de 65 jaar oud, al mag 25% van de bewoners jonger zijn
- Rolstoeltoegankelijk: draaicirkel bij de deuren, aanwezigheid lift en aangepaste badkamer
- Mogelijkheid tot zorg voor de bewoners zoals thuisverpleging
- Woonassistent voor de organisatie van de werking
- Sociale netwerkvorming door de aanwezigheid van ontmoetingsruimtes
- Een bemand oproepsysteem voor in het geval van nood
- Dagelijkse leiding door een beheersinstantie
Voordelen assistentiewoning
Het belangrijkste voordeel is dat senioren hun zelfstandigheid behouden. Ze wonen op zichzelf maar vereenzamen niet, dankzij de actieve ouderenwerking en ontmoetingen in de gemeenschappelijke ruimtes. De zorg wordt op maat van de bewoner aangeboden, waarbij thuisverpleging wordt afgestemd met het oog op revalidatie. Op het vlak van veiligheid is er een noodoproepsysteem geïnstalleerd voor als een bewoner zou vallen of een hartaanval krijgt.
Vrijstelling onroerende voorheffing
Je betaalt geen onroerende voorheffing voor assitentiewoningen. Al moet je wel een erkenning hebben van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Het is niet nodig als eigenaar om er zelf in te wonen, je mag het ook verhuren aan iemand die voldoet aan de voorwaarden.
vereist dat u als eigenaar in de assistentiewoning woont, u mag ze ook verhuren aan iemand die voldoet aan de voorwaarden om in een assistentiewoning te verblijven.
BTW assistentiewoningen
Bij het aankopen van een assistentiewoning geniet je van een verlaagd tarief van 12% BTW in plaats van 21%, op voorwaarde dat deze woning erkend is door het Agentschap Zorg en Gezondheid. Je bent wel verplicht om gedurende 15 jaar de woning te gebruiken als assistentiewoning.
Aankoopkosten assistentiewoning
Nieuwbouw
- Standaardtarief van 21% wanneer het niet erkent is of als het minder dan 15 jaar een erkende assistentie woning is.
- Verlaagd tarief van 12% als het een erkende assistentiewoning betreft, die minsten 15 jaar de functie van assistentiewoning houdt.
Sloop en heropbouw
- 6% btw voor aankoop als enige en eigen woning
Bestaande assistentiewoning
- Standaard tarief van 12% registratierechten
- Enige en eigen woning van 2% registratierechten
Situatie | Belasting | Tarief | Voorwaarden |
Nieuwbouw assistentiewoning (met erkenning) | BTW | 12% | Functie 15 jaar |
Nieuwbouw assitentiewoning (zonder erkenning) | BTW | 21% | |
Sloop en heropbouw | BTW | 6% | |
Bestaande assistentiewoning (enige eigen woning) | Registratierechten | 2% | Eerste en enige eigen woning |
Bestaande assistentiewoning (investering) | Registatratierechten | 12% | Eerste en enige eigen woning |
Kosten huur assistentiewoning
De huurders van een assistentiewoning betalen een dagprijs i.p.v een maandelijks bedrag, deze bestaat uit:
- Voor het private appartement zelfs zoals bij een gewone verhuring
- Het onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten zoals de ontmoetingsruimte
- Minimale dienstverlening voor de woonassistentie en het dagelijkse beheer
- Extra zorgen worden per bewoner aangerekend
De prijs hangt af van locatie, grote private woning en de dienstverlening, maar bedraagt gemiddeld tussen de €900 en €1.600 per maand. Al kunnen er extra kosten bijkomen, wanneer de bewoner meer zorg nodig heeft.
Hier vind je het aanbod assitentiewoningen op Spotto.be
Zijn huisdieren toegelaten in een assistentiewoning?
Meestal mag je wel je hond of kat mee verhuizen, zolang het dier geen overlast veroorzaakt bij je medebewoners. Zo kan je wel je malteser meenemen, maar is een grote herdershond wat moeilijker te houden op een kleinere woonoppervlakte. Al kan je dit best vragen aan de woonassistent of de beheerder van het gebouw.
Nadelen assistentiewoning
De aankoopprijs ligt hoger dan bij een vergelijkbaar appartement vanwege de extra voorzieningen voor zorg en gemeenschappelijke ontmoetingsruimtes. Daarnaast moet de woning 15 jaar lang als assistentiewoning gebruikt worden om het verlaagde BTW-tarief van 12% te behouden. Een latere herbestemming kan daardoor extra kosten met zich meebrengen.
Aanbevolen artikel
Lees laatste nieuws en post over trends
