Spotto
Vind je makelaar Vind je syndicus
Extra diensten
Vastgoedblog
Pand plaatsen
> Vastgoedblog > Wat is een assistentiewoning
Delen

Wat is een assistentiewoning

3 juni 2025

Wat is een assistentiewoning
Een assistentiewoning biedt 65-plussers de mogelijkheid om zelfstandig te wonen met professionele zorgondersteuning. Met eigen woonruimte, 24/7 noodoproepsysteem en gemeenschappelijke ruimtes combineren bewoners privacy met sociale interactie

Wat houdt een assistentiewoning in?

Een assistentiewoning geeft 65+’ers de mogelijkheid om zelfstandig te wonen, maar op een kwalitatieve en veilige manier:

  • Je eigen leefruimte, keuken, slaapkamer en badkamer
  • Toegang tot professionele zorgverlening
  • 24/7 oproepsysteem bij nood
  • Garantie op crisiszorg en revalidatie na een val
  • Gemeenschappelijke bewonersruimte

Het doel van een assistentiewoning is om de oudere zo lang als het kan zelfstandig te laten wonen zonder afbreuk op de zorgen. Waarbij ze in geval van nood met een systeem een oproep kunnen doen. In een assistentiewoning is het mogelijk om zowel alleen te wonen als samen met een partner.

Assistentiewoningen biedt veel mogelijkheden voor jonge actieve 65+’ers zegt vastgoedmakelaar Faril Verbeeck van Immo Verbeeck.

Voor wie?

Deze woningen zijn geschikt voor:

  • 65+’ers die op zichzelf willen blijven wonen
  • Zelfstandig leven, maar wel in een sociale omgeving
  • Zowel zelfstandig alleen wonen of samenwonen als koppel
  • Senioren met nood aan flexibele zorg
  • Ouderen die kleiner en aangepast (geen drempels) willen wonen

Verschil assistentiewoning en serviceflat

In Vlaanderen is er maar één juiste benaming: erkende assistentiewoning. Sinds 2013 gelden er enkele strenge kwaliteitsvoorwaarden om de erkenning te bekomen in Vlaanderen.

Serviceflats zijn op de meeste vlakken gelijkaardig aan een assistentiewoning: noodhulp en de mogelijkheid om zorg te krijgen. Bij een assistentiewoning is er ook ruimte voor sociale interactie door de werking van ouderen en de gemeenschappelijk ingerichte ruimten.

Wetgeving rond assistentiewoningen

Assistentiewoning hebben een vergunning nodig bij bouwen of voor een functiewijziging. Er zijn twee soorten regels voor assistentiewoningen, dit hangt af van je gemeente:

  • Type 1: De gemeente bepaalt zelf de voorwaarden voor de woning
  • Type 2: Er zijn vaste regels over bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen en hoe groot de appartementen moeten zijn

Voor erkenning zijn er 7 voorwaarden:

  1. Huisvesting voor ouderen boven de 65 jaar oud, al mag 25% van de bewoners jonger zijn
  2. Rolstoeltoegankelijk: draaicirkel bij de deuren, aanwezigheid lift en aangepaste badkamer
  3. Mogelijkheid tot zorg voor de bewoners zoals thuisverpleging
  4. Woonassistent voor de organisatie van de werking
  5. Sociale netwerkvorming door de aanwezigheid van ontmoetingsruimtes
  6. Een bemand oproepsysteem voor in het geval van nood
  7. Dagelijkse leiding door een beheersinstantie

Voordelen assistentiewoning

Het belangrijkste voordeel is dat senioren hun zelfstandigheid behouden. Ze wonen op zichzelf maar vereenzamen niet, dankzij de actieve ouderenwerking en ontmoetingen in de gemeenschappelijke ruimtes. De zorg wordt op maat van de bewoner aangeboden, waarbij thuisverpleging wordt afgestemd met het oog op revalidatie. Op het vlak van veiligheid is er een noodoproepsysteem geïnstalleerd voor als een bewoner zou vallen of een hartaanval krijgt.

Vrijstelling onroerende voorheffing

Je betaalt geen onroerende voorheffing voor assitentiewoningen. Al moet je wel een erkenning hebben van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Het is niet nodig als eigenaar om er zelf in te wonen, je mag het ook verhuren aan iemand die voldoet aan de voorwaarden.

vereist dat u als eigenaar in de assistentiewoning woont, u mag ze ook verhuren aan iemand die voldoet aan de voorwaarden om in een assistentiewoning te verblijven.

BTW assistentiewoningen

Bij het aankopen van een assistentiewoning geniet je van een verlaagd tarief van 12% BTW in plaats van 21%, op voorwaarde dat deze woning erkend is door het Agentschap Zorg en Gezondheid. Je bent wel verplicht om gedurende 15 jaar de woning te gebruiken als assistentiewoning.

Aankoopkosten assistentiewoning

Nieuwbouw

  • Standaardtarief van 21% wanneer het niet erkent is of als het minder dan 15 jaar een erkende assistentie woning is.
  • Verlaagd tarief van 12% als het een erkende assistentiewoning betreft, die minsten 15 jaar de functie van assistentiewoning houdt.

Sloop en heropbouw

  • 6% btw voor aankoop als enige en eigen woning

Bestaande assistentiewoning

  • Standaard tarief van 12% registratierechten
  • Enige en eigen woning van 2% registratierechten
SituatieBelastingTariefVoorwaarden
Nieuwbouw assistentiewoning (met erkenning)BTW12%Functie 15 jaar
Nieuwbouw assitentiewoning (zonder erkenning)BTW21% 
Sloop en heropbouwBTW6% 
Bestaande assistentiewoning (enige eigen woning)Registratierechten2%Eerste en enige eigen woning
Bestaande assistentiewoning (investering)Registatratierechten12%Eerste en enige eigen woning

Kosten huur assistentiewoning

De huurders van een assistentiewoning betalen een dagprijs i.p.v een maandelijks bedrag, deze bestaat uit:

  • Voor het private appartement zelfs zoals bij een gewone verhuring
  • Het onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten zoals de ontmoetingsruimte
  • Minimale dienstverlening voor de woonassistentie en het dagelijkse beheer
  • Extra zorgen worden per bewoner aangerekend

De prijs hangt af van locatie, grote private woning en de dienstverlening, maar bedraagt gemiddeld tussen de €900 en €1.600 per maand. Al kunnen er extra kosten bijkomen, wanneer de bewoner meer zorg nodig heeft.

Hier vind je het aanbod assitentiewoningen op Spotto.be

Zijn huisdieren toegelaten in een assistentiewoning?

Meestal mag je wel je hond of kat mee verhuizen, zolang het dier geen overlast veroorzaakt bij je medebewoners. Zo kan je wel je malteser meenemen, maar is een grote herdershond wat moeilijker te houden op een kleinere woonoppervlakte. Al kan je dit best vragen aan de woonassistent of de beheerder van het gebouw. 

Nadelen assistentiewoning

De aankoopprijs ligt hoger dan bij een vergelijkbaar appartement vanwege de extra voorzieningen voor zorg en gemeenschappelijke ontmoetingsruimtes. Daarnaast moet de woning 15 jaar lang als assistentiewoning gebruikt worden om het verlaagde BTW-tarief van 12% te behouden. Een latere herbestemming kan daardoor extra kosten met zich meebrengen.


Aanbevolen artikel

Lees laatste nieuws en post over trends

  • Wat is een assistentiewoning
  • Renoveren? Vraag je Mijn VerbouwPremie aan
  • Van Leuven naar de rand: hoe Leandro en Sil de perfecte gezinswoning vonden
BLOG.BANNERS.EXPERTISECENTER.IMAGES.MAN_IN_SEAT
VIND SLIM
Direct naar
Alle immo te huurZoek op reistijdVastgoedblogWebshopAlle immo te koopVind je makelaarProfessioneel vastgoedVind je syndicus
Spotto
Voor professionals
  • Aanmelden als professional
  • Pagina zoeken
Over Spotto
  • Over ons

Ontvang je graag onze nieuwsbrief met vastgoedactualiteit en -trends?

© 2024 Spotto. All rights reserved.
  • Sitemap
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Verkoopsvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Cookievoorkeuren